Dopasowanie
Upewnij się, że rower jest dobrze dopasowany. Rower zbyt duży lub zbyt
mały dla użytkownika jest trudniejszy w kierowaniu i może być on
niewygodny lub niebezpieczny. Rozmiar ramy: Dealer, w oparciu o dane,
które mu dostarczysz, powinien zarekomendować ci najlepszy
dla ciebie
rozmiar ramy. Jeśli wybierasz dla siebie rower w sklepie,
twój dealer
powinien poświęcić czas, aby dobrać ci ramę odpowiedniej wielkości.
Jeśli ktoś kupuje dla ciebie rower (na przykład jako prezent), zanim
zaczniesz nim jeździć, powinieneś się upewnić, że ma odpowiednią
wielkość.
Jak to się nazywa:
 |
Wysokość
przekroku (rys. 6). Jest to odległość od ziemi do wierzchu rury
górnej
ramy w tym miejscu, gdzie znajdzie się twój krok, gdy
staniesz z
rowerem między nogami, w połowie odległości pomiędzy siodłem a
wspornikiem kierownicy. Aby to sprawdzić, stań właśnie w taki
sposób.
Jeśli będziesz dotykać ramy krokiem, rower jest dla ciebie zbyt duży.
Minimalny prześwit pomiędzy krokiem a ramą roweru, którym
będziesz
jeśdzić wyłącznie po szosie powinien wynosić 2,5 - 5 cm. Rower,
którym
będziesz jeździć w terenie po drogach gruntowych powinien zapewnić
minimum 7,5 cm prześwitu, a rower górski do jazdy w trudnym
terenie
powinien mieć prześwit 10 cm lub więcej. |
Poprawne
ustawienie siodła jest ważne, aby uzyskać najlepsze wyniki i najwyższy
komfort na twoim rowerze. Spójrz na rysunki 7A, B i C i
sprawdź, które
z przedstawionych siodeł jest przy twoim rowerze. |
|
 |
a)Regulacja
wysokości
Długość twojej nogi determinuje właściwą wysokość zamocowania siodła.
Aby to sprawdzić: - Siądź na siodle - Postaw piętę na pedale -
Obróć
korbą, aż pedał z twą piętą będzie w najniższej pozycji, a korba będzie
równoległa do rury podsiodłowej. |
 |
Twoja
noga powinna być prawie prosta, jeśli nie - wysokość siodła wymaga
regulacji. Aby wyregulować wysokość siodła, poluzuj śrubę zaciskającą
wspornik siodła (rys. 8A i B; patrz także rozdział 6.2 - zacisk
wspornika siodła) i wsuń lub wysuń wspornik siodła, zależnie od
potrzeb. Następnie sprawdź, czy siodło znajduje się w osi symetrii
roweru i dokręć śrubę wspornika siodła tak, aby siodła nie dało się
obrócić. Sprawdź jeszcze raz ustawienie. Wspornik siodła NIE
MOŻE
wystawać z ramy poza znaki maksymalnego wyciągnięcia (Min. lub Max.)
(rys. 9)
b) Regulacja przód-tył.
Aby znaleść najwygodniejszą pozycję, poluzuj śrubę jarzma siodła i
przesuń je do przodu lub do tyłu (patrz rys. 7A, B lub C), aby ci
najlepiej pasowało. Dokręć śrubę jarzma.
|
c) Regulacja
nachylenia siodła.
Większość ludzi woli mieć siodło ustawione poziomo, lecz
niektórzy
rowerzyści wolą mieć siodło nachylone nieco do przodu lub do tyłu.
Nachylenie siodła można ustawić poluźniając śrubę jarzma, nachylając
siodło do właściwej pozycji i dokręcając ponownie śrubę jarzma. Bardzo
małe zmiany w pozycji siodła sprawiają dużą różnicę. Dokonuj
tylko
jednej zmiany na raz i to jedynie w niewielkim stopniu, zanim nie
znajdziesz naj wygodniejszej pozycji.
Po
każdej regulacji siodła upewnij się, że dokręciłeś wszystkie śruby,
zanim zaczniesz jeździć. Okresowo sprawdzaj, czy śruby regulacji siodła
są dobrze dokręcone.
|
Wysokość i
nachylenie kierownicy
Jeśli
twój rower jest wyposażony we
wspornik typu Aheadset , chcac
zmienić wysokość kierownicy skonsultuj się ze swym dealerem. W innych
rowerach możesz podnieść lub opuścić kierownicę. Poluzuj śrubę
wspornika obracając ją 3 - 4 obroty przeciwnie do kierunku ruchu
wskazówek zegara. Jeśli śruba zacznie się unosić, lecz
wspornik nie
poruszy się, uderz śrubę miękkim (plastikowym) młotkiem. Ustaw wspornik
na właściwej wysokości, wyreguluj "na wprost", zgodnie z oponą i dokręć
ponownie śrubę wspornika tak, aby wspornik i kierownica nie poruszały
się względem widelca. Znaki maksymalnego wyci±gnięcia (Min.
lub Max.)
NIE MOGĄ być widoczne. Teraz upewnij się, że kierownica obraca się
swobodnie w obie strony, a linki hamulców nie zaczepiają o
nic.
W
niektórych rowerach zmiana wysokości wspornika może wpływać
na
wyregulowanie linki przedniego hamulca. Sprawdź przed jazdą, czy
hamulce nadal dobrze działają. Jeśli nie, poproś swego dealera, aby je
wyregulował. Jest niezwykle ważne, aby kierownica i wspornik były
dobrze dokręcone i nie mogły się poruszać względem siebie po dokonaniu
regulacji.
Regulacja pozycji dźwigni sterujących.
Hamulce i manetki przerzutek w twoim rowerze zamocowano tam, gdzie to
odpowiada najlepiej większości ludzi.
Odległość dźwigni hamulców
W wielu rowerach odległość dźwigni hamulców od kierownicy
można
wyregulować. Jeśli masz małe dłonie i jest ci trudno zacisnąć dźwignie
hamulców, twój dealer może wyregulować ich
odległość lub wymienić je na
model z mniejszą odległością od kierownicy.
Kask
Za każdym razem, gdy jeździsz na rowerze, powinieneś nosić dobry kask.
Światła odblaskowe
Światła odblaskowe są ważnymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo
- integralną częścią twego roweru. W niektórych krajach
przepisy
wymagają, aby rower miał światła odblaskowe z tyiu, z przodu, w kołach
i w pedałach.
Światła
Jeśli jeździsz po zmroku, twój rower musi być wyposażony w
światła,
abyś mógł widzieć drogę i omijać przeszkody oraz aby inni
mogli cię
widzieć. W niektórych krajach prawo wymaga, aby rower miał
przednie i
tylne światło, o ile poruszasz się po drogach publicznych.
|
|